Slavnostní zahájení významného investičního projektu – „Kalové hospodářství ČOV Brno – Modřice“
Popis předmětu díla:
Od uvedení do provozu v říjnu 1992 do zahájení rekonstrukce v roce 2018 se plavebními komorami Vodního díla Gabčíkovo přeplavilo přes 400 tisíc lodí a naplněné byly více než 100 tisíckrát, což mělo za následek značné opotřebení technologie i provoz ohrožující průsaky přes uzávěry, stěny komor a podloží. Technický stav obou plavebních komor byl již prakticky na hranici životnosti. Aby i nadále zajišťovaly bezpečnost, spolehlivost a plynulost plavby na Dunaji, byla nezbytná jejich kompletní rekonstrukce, probíhající po celou dobu bez vyloučení lodní dopravy v pořadí pravá a následně levá plavební komora.
Předmětem stavby byla modernizace technologického vybavení zhlaví plavebních komor (hlavní horní vrata, dolní vrata, záskokové klapky) včetně souvisejících hydraulických a motorických systémů, řídicího a informačního systému, elektro technologie a modernizace hydraulického systému plnění a prázdnění plavebních komor.
V rámci projektu došlo k výměně několika stotunových horních a dolních vrat (včetně horních záskokových klapek) a souvisejícího technologického příslušenství. Inovoval se plnící a prázdnící systém či regulační segmentové uzávěry vtoků a výtoků, které zajišťují uzavření a otevření celkově 8 plnících a 8 prázdnících kanálů pro naplnění a vypuštění obou komor.
Účelem modernizace a inovace Vodního díla Gabčíkovo byla tedy kompletní výměna technologické části včetně souvisejících elektroinstalací, hydraulického systému a řídícího a informačního systému.
Bezpečnost komor se současně zvýšila stabilizací podloží (injektážemi) pod plavebními komorami.
Další související práce:
Stavební část zahrnovala kromě opatření k eliminaci průsaků pod plavebními komorami (injektáže a komplexní renovace podzákladí, utěsnění pracovních a dilatačních spár) také lokální opravy a sanace poškozených železobetonových povrchů komor (prováděné ve vlastních komorách) a také v plnících a prázdnících kanálech pod komorami. Dále byly vybudovány nové skládky provizorních hrazení a obslužných zařízení a menší rozvodna pro vtoky a obtoky. Stavební úpravy a renovace proběhly i ve velké rozvodni VS – 110 kV atd.
Při rekonstrukci levé komory byla navíc zjištěna a opravena závažná statická porucha ve výtokových kanálech č. 2 a 3 levé plavební komory pod dolním zhlavím pravé plavební komory.
Kompletní rekonstrukce, inovace a modernizace obou plavebních komor (užitné rozměry 1 komory jsou: šířka 34 m x délka 275 m, hloubka 30,1 m) celkově zlepší provozuschopnost a bezpečnost Vodního díla Gabčíkovo na minimálně dalších 30 let provozu, což by se mělo projevit na zvýšení intenzity lodní dopravy na stupni Gabčíkovo.
Práce zajišťované společností AQUATIS:
Průzkumné práce
Hydraulické výpočty plnění a prázdnění
Dokumentace pro stavební povolení
Dokumentace pro provádění stavby
Dokumentace skutečného provedení stavby
Provozní předpisy
Autorský dozor stavby
Foto zdroj: Metrostav a.s.